خیلی کم پیش میاد که یه بازی هر سال شماره ی جدیدش عرضه بشه و باز هم مثل نسخه ی قبلی خوب باشه . بازی های این شکلی رو می شناسید . فیفا ، pes و .. . بیشتر بازیهایی که در نسخه ی اول موفق بودن در نسخه ی دوم شکست خوردن یا حداقل کیفیت نسخه ی دوم یا سوم به خوبی اول نبوده . نمونه ی بارزش Prince of Persia هست یا StrongHold . ولی NFS هر سال داره ریلیز می شه و معمولا هر سال بهتر میشه .
من طی این سالها که NFS بازی کرده ام متوجه شده ام که سازندگان NFS یا رسیک نمی کنند یا وقتی رسیک می کنند همیشه با تغییر سبک بازی همراه بوده و ریسک بزرگی رو انجام داده اند. شماره ی 7 نید فور اسپید و Under Ground رو مقایسه کنید . در nfs 7 بازی ها در جاده ها و مناظر طبیعی برگزار می شد . ولی در underground سبک و محیط بازی به یکباره عوض شد و مسابقات از جاده ها به خیابانها کشیده شد .
در mostwanted همین روش دنبال شد با این تفاوت که بازی به بهترین حالت خود رسید .ولی carbon در حقیقت یه نسخه از Mostwanted بود با داستان بهتر و با این تفاوت که بازی در شب برگزار می شد و یه سری قسمت های جدید. با بازی کردن carbon به این نتیجه می رسید که حتی اگر نسخه ی بهتری نسبت به کربن عرضه شود باز هم تکرار mw است چون همان روش tunnig کردن ماشین ادامه خواهد داشت و مسابقات در خیابانها دیگه خسته کننده میشه. سازندگان nfs نیز به این نتیجه رسیدند بنابراین سبک بازی رو به کلی تغییر دادند .
البته هنوز بازی عرضه نشده ولی با دیدن trailer ها و مطالب موجود درباره ی این بازی در اینترنت می توان به این نتیجه دست یافت که سبک بازی دوباره به کلی تغییر کرده . به نظر میاد گرافیک بهتر شده باشه . برخوردها بسیار طبیعی کار شده و افکتهای بازی مانند بلند شدن دود از لاستیک خودروها و غیره در تریلیر ها به نظر خیلی خوب میاد.
به این مطالب توجه کنید تا تغییرات بازی رو نسبت به carbon متوجه شوید :
1- آيا سپرها و درها هنگام صدمه ديدن ماشين از آن جدا ميشوند؟
سپرها ، Hood و Spoiler از ماشين جدا ميشوند اما درها فقط اثر صدمه را نشان ميدهند و دچار فرو رفتگي ميشوند.
2- فيزيك در بازي چقدر در بازي نقش داره؟ ( چه تاثيري در گيم پلي دارد؟)
فيزيك در اين سال بسيار دقيق و واقعي شده. ما سيستم رو به طور كامل بازنويسي كرديم و اين بسيار بزرگ است. شما ميتوانيد تجربه خارج از بازي را در بازي بكار ببريد .
3- آيا وقتي ماشين صدمه ميبيند در Performance ماشين تغييرات منطقي بوجود مي ايد؟ مثلا اگر Spoiler دچار آسيب شود در Downforce و handeling تغييرات ايجاد ميشود؟
بله براي هر دو. اگر به ماشين صدمه وارد شود ، aero (آيروديناميك) ماشين دچار مشكل ميشود و در top speed شما به طور حتم تاثير ميگزارد. ما بسيار با دقت در مورد Tuneing كار
ميكنيم هرچند damage زدن به ديگران نبايد براي گوشمالي دادن اونا باشه ! ما ميخواهيم gamer ها در بازي به صورت متجاوزكارانه بازي نكنند و مراقب ماشين خود باشند !
4- آيا فيزيك در drift و drag با circuit يكسان است يا فرق ميكند؟ اگر فرق ميكند ، چقدر؟
فيزيك در تمام mode ها يكسان است ، اين Gamer ها هستند كه يكسان نيستند .
5- آيا damagي كه به ماشين ها وارد ميشه اندازه گيري ميشه؟ اگر ماشين صدمه ببيند ، از ان دود بيرون مي ايد و آهسته تر راه ميرود؟ يا آتش ميگيرد و ديگر راه نميرود؟
امسال شما ميتوانيد ماشين خود را كاملا از بين ببريد . damage نبايد تنبيه تلقي بشود . NFS PS يك بازي simulator نيست. با damage بايد با خونسردي برخورد كرد. damage ميتونه
شما رو از دور رقايت حذف كنه و اين زماني هست كه بايد ماشين رو تعمير كنيد.
.
.
8- آيا فيزيك اجازه ميده كه ما ماشين رو روي دوتا چرخ ببريم اگر با سرعت زياد دور بزنيم؟
كاملاً ! من هميشه اين كار را وقتي با سرعت پيچ رو رد ميكردم انجام ميدادم.
9-آيا موتور ماشين و قتي در RPM بالا براي چند لحظه كار كند ، ميسوزد؟
اين اتفاق فقط در Drag خواهد افتاد.
10- آيا لاستيك ها بعد از چند وقت كار كردن فرسوده ميشوند؟
نه ، هرگز ، اين بازي براي Fun است نه يك simulator كه شما رو به چالش بيندازد.
با خوندن این مطالب متوجه می شوید که بازی دوباره دچار تحوالات بزرگی شده . ریسکی که درساخت بازی underground صورت گرفت با موفقیت همراه بود و این موفقیت تا سه نسخه
ادامه داشت . باید منتظر بود و دید تغییراتی که در این نسخه صورت خواهد گرفت به مزاج طرفداران nfs خوش خواهد آمد یا نه !
موفق باشید .
در پایان هم چند عکس از بازی Need For Speed : Pro Street